Ymmärrys

Matkani hyvyyden, kauneuden ja totuuden puolella on aikaansaanut minussa ajan kuluessa suuren muutoksen.  Olen ollut uskossa nyt yli tusinan vuotta, ja se on muuttanut perspektiiviäni monilta osin ratkaisevin tavoin, ja olen siitä perinpohjin kiitollinen.  Kaikkein keskeisin muutos on ymmärryksen kasvu, ja tänä päivänä katsoessani maailmaa ja ihmisiä, pystyn ajattelemaan muutakin kuin sitä, mikä näissä muissa oikein on vikana kun eivät näe mitä minä näen.

Olen oppinut vuosien vieriessä yhtä ja toista sekä ihmisten kuin tuonpuoleisistakin motiiveista ja vaikuttimista, ja koska uskon jälkimmäiset yhtä lailla tosiksi kuin ensimmäiset, voin olla rauhassa.  Viime vuosien aikana olen myös todennut voivani luottaa arvostelukykyyni, silloinkin, kun se on joutunut kovalle koetukselle ja näennäistä ylivoimaa vastaan.  Ymmärrän myös sen, minkä takia muut eivät koe, eivätkä voi kokea samoin.  Heitä ja minua ajavat eri tavoitteet, ja minulta kesti pitkään ymmärtää se.

Elämme sikäli mielenkiintoisia aikoja, että jakolinjat, jotka olivat lapsuudessani vielä hyvin sumeita, selkenevät ja jyrkkenevät jatkuvasti, ja jopa kiihtyvää tahtia.  Maailma paljastaa todellisen karvansa sekä hyvässä että pahassa, ja meillä on etuoikeus olla tässä liikkeessä mukana.

Maailman merillä, Herran hallussa.

Joskus etsin elämän tarkoitusta ja kohtasin paljon ihmisiä, joiden mukaan tehtävä on tulla onnelliseksi tai keksiä kunkin elämän tarkoitus itse. Olin itse joskus yksi heistä. Muutamia vuosia vanha satorini elämän tarkoituksesta vaikuttaa kuitenkin nykytapahtumien valossa saavan vindikaationsa: olemme täällä näyttämässä keitä olemme.  Emme valitse sitä, millä korteilla tai missä pöydässä pelaamme, mutta vastaansanomattomasti kerromme itsestämme kaiken sillä, miten niillä pelaamme.  Kristitylle asiassa on vielä sellainen herkullinen lisä, että jos vaikka Herra tietäisikin lopputuloksen etukäteen, me opimme sen matkan aikana itse.

Kaikki oppitunnit eivät ole olleet miellyttäviä, ja jotkut oppimani asiat ovat tuoneet muassaan tuskaa ja murhetta, mutta ainuttakaan niistä en antaisi pois, jos niiden hintana olisi oppimani läksyn menettäminen.  Totuus mihin hintaan hyvänsä on parempi kuin mikään määrä lootusta.

No comments:

Post a Comment

Kristillinen nationalismi